Veronica Reime

5 tips til en god fdsel

  • 12.07.2015 kl.14:43

Jeg har blitt spurt om dele mine tips til en god fdsel, men jeg vil frst og fremst ppeke at dette er ingen fasit. Jeg er s absolutt ingen ekspert, men jeg kan i hvert fall dele de rdene som hjalp meg! Det gr ikke an forberede seg 100% og du vil aldri fle deg helt klar, men nr dagen kommer s vet kroppen hva den skal gjre. Mitt beste tips er ikke g rundt og bekymre seg for mye og la det oppta tankene dine i hverdagen. Rett fokuset mot ta vare p kroppen din, den er det viktigste verktyet. Og ikke minst opprettholde en positiv tankegang! Her er mine fem beste tips:

- En sterk kropp:Som sagt er kroppen det viktigste verktyet, og det gjelder ta vare p den s godt som det lar seg gjre. Tenk deg at du skal gjennomfre et maraton og trenger styrke kroppen til det. Etter hvert som magen vokser vil det kanskje bli vanskelig trene slik du pleide fr, og da gjelder det finne nye alternative mter trene p. Jeg fikk faktisk stor motivasjon til trene nr jeg var gravid nettop fordi jeg prvde ut ting jeg ikke pleide gjre, og dette gjorde det ekstra gy. Og det at jeg skulle gjennom en fdsel og komme meg raskt for ta vare p ungen min etterp var i hvert fall mer en nok motivasjon til st p! Jeg svmte to ganger i uken (til det var 6 uker igjen og det anbefales ikke vre i basseng pga infeksjon), gikk p gravid yoga og gikk turer. Dette fungerte veldig bra for meg, og er noe jeg anbefaler sterkt til andre gravide! Bor du i Stavanger/Sandnes omrdet anbefaler jeg Atha Yoga. De har yoga senter bde i Stavanger og Sandnes. Jeg elsket gravid yoga timene der, og gleder meg allerede til begynne p mamma yoga hvor den lille er med til hsten!

Her er jeg 24 uker p vei og i topp form nr det kom til svmmingen.

- Sorter ut skrekkeksemplene, finn ditt fokus: I dagens samfunn med sosiale medier er det jo mulig finne informasjon om absolutt alt. Dette kan vre positivt, men ogs veldig negativt. Hvis du googler fdsel kan det komme opp ganske masse skremmende. Selvflgelig er det viktig vre klar over hva en fdsel gr ut p og at det kommer til bli endel smerter, men du trenger ikke str salt i sret. sitte se p masse programmer om fdsel p tv og lese fdselshistorier med masse komplikasjoner gjr ingenting godt. For hva er det som blir vist p tv og blst opp stort p nettet? Jo de historiene der ikke alt gr helt p skinner. Nr du er gravid s er det ogs mange som vil dele sin egen fdsel med deg, eller noen som har hrt at det og det skjedde under noen de kjenner sin fdsel. Det er faktisk lov si ifra at du ikke vil hre om det. For hre om hvor mange andre som har revnet eller bsjet p seg under fdselen kan virkelig ikke vre godt for noe. Jeg nsket bare snakke om alt rundt fdselen med lege og jordmor, samt g p svangerskapskurs. Det er viktig finne ditt eget positive fokus og holde deg til det, sile ut alle skrekkeksemplene. Vr klar over at det finnes komplikasjoner, men ikke bruk energien din p bekymre deg. Skjer det noe uventet er det ikke din jobb finne utav hva du skal gjre, det er derfor jordmor er der.

- En god fdsel med mental trening:Av alt du kan lese om fdsel, s anbefaler jeg virkelig En god fdsel av Birgit Semundseth! Jeg hrte frst om den da Marna brukte den som et middel til overkomme fdeangsten sin p Bloggerne. N hadde ikke jeg fdeangst, men etter ha lest litt om den syntes jeg den hadde et veldig fint perspektiv og bestemte meg for prve den. Den er veldig lettlest og enkel forst. Den tar for seg litt hva som skjer i svangerskapet, fdselens faser, partnerens rolle, samt kunnskap om mental trening. Det flger ogs med en lydfil du kan laste ned p mobilen og lytte til. Det var et veldig bra verkty bruke, og jeg og Sindre lyttet til den sammen endel ganger fr vi skulle sove. Det er beroligende musikk og tar for seg alle fasene i fdselen og forklarer teknikker du kan bruke for avspenne kroppen mellom riene slik at du fr samlet opp mest mulig krefter. Jeg tenkte at jeg aldri kom til klare det under fdselen, men jeg fikk faktisk til avspenne alle de punktene de snakket om p lydfilen mellom riene. P denne mten fikk jeg spart opp mest mulig krefter, og det er gull verdt!

Jeg kjpte min p Ark, men den finnes nok i de fleste bokhandlere eller p nett!

- Tenk gjennom nsker, men ikke planlegg: Det kan vre lurt sette seg inn i hvilke alternativer du har av ulike hjelpemidler under fdselen. Tenk gjennom hva som kan hjelpe deg til takle smerten og f en best mulig fdselsopplevelse. Hvis du gr til jordmor under graviditeten kan du f et ark hvor du fyller ut dine tanker og nsker for fdselen. Jeg skrev for eksempel at jeg nsket prve akupunktur og badekar som smertelindring hvis det ble en veldig langtrukken fdsel. Jeg nsket kalde kluter istedenfor varme. Og at jeg ikke ville ha epidural, men kunne prve lystgass. Jeg skrev ogs at jeg hadde et behov for hele tiden f vite hva som skjedde og hvorfor. Arket ble gitt til jordmor nr vi kom inn, og hun var utrolig flink til flge mine nsker. Jeg visste hele tiden hva som skjedde og hvorfor, og det er noe jeg satte veldig pris p.

snakke med dem som du skal ha med deg p fdselen og dele tanker er veldig viktig. Jeg ga for eksempel beskjed om at jeg ikke ville bli tatt p for det takler jeg ikke nr jeg har vondt, men at Sindre gjerne kunne holde frem hnden sin slik at jeg kunne holde i den om jeg flte for det. Vi snakket om hva som motiverte meg slik at han lettere visste hva han kunne si under fdselen som ga meg mer krefter. Jeg sa ogs at jeg ville bli minnet p slappe av mellom riene, skifte stillinger og at jeg mtte spise eller drikke hvis det ble en lang fdsel.

S kommer jeg kanskje til det viktigste: ikke planlegg! En fdsel er uforutsigbar, og du kan ikke kontrollere hva som skjer med kroppen din. Den kan ikke planlegges, og du m derfor ikke bli skuffet om det ikke blir slik du hadde tenkt. fde et barn er fantastisk uansett hvordan fdselen blir!

- Jordnttolje:Denne har jeg skrevet om i et innlegg tidligere HER. De to siste mnedene smrte jeg meg nedentil med jordnttolje for gjre huden mer smidig og forhindre revne under fdselen. 80 % revner nedover mot endetarmen, og jeg revnet ikke noen ting. Det er selvflgelig mange ting som kan spille inn p dette da s jeg sier ikke at alt er takket vre denne oljen, men det skader jo ikke prve det? Studier fra blant annet Australia og Canada viser at det var frre rifter hos kvinner som masserte mellomkjttet fr fdselen enn hos gravide som ikke gjorde det.



Dere kan lese mine tanker om fdselen p forhnd HER, og fdselshistorien min HER.

0 Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits